UDI Group otevřel dokončený areál Sázava Logistics Park na dálnici D1. Další výstavba vzniká na D5 u Plzně.
„Jde o velmi významnou privátní investici ve Středočeském kraji. Oceňuji, že vznikají stovky pracovních příležitostí, které nejsou v bezprostředním zázemí Prahy, ale v srdci regionu. Jsem ráda, že kamiony nebudou jezdit po silničkách k tomu nevhodných, ale sjedou do areálu přímo z dálnice. Vysoký enviromentální standard, zelené střechy a hospodaření s vodou jsou u takových staveb čím dal častější, pokud je investor osvícený. A spolupráce s blízkou obcí je základní podmínkou oboustranné spokojenosti. Tady to vše zapadlo a tím pádem je všechno tak, jak by mělo být. Přeji všem, ať provoz dobře funguje,“ uvedla při slavnostním stříhání pásky hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
Ředitelka strategie developera Marcela Fialková vyzdvihla především vhodnou lokalitu. „Areál leží na 34. kilometru hlavního domácího dopravního tahu – dálnice D1. Znamená to, že v podstatě leží uprostřed republiky, zároveň ale dostatečně blízko Praze, jako jednomu z hlavních trhů,“ vysvětlila. Podle ní je také důležité, že je areál hned za sjezdem z dálnice a tak kamiony nijak nezatěžují silnice nižších tříd a vůbec nejezdí přes obce.
Svou třídírnu zásilek pro celou ČR a Slovensko zde umístila logistická společnost WEDO. Největší halu využívá Nagel Group, který zde skladuje potraviny pro český maloobchod, centrální sklad má v areálu také Marimex a sklad pro celé Čechy spedice Emons. Všechny čtyři skladové haly o celkové ploše 50 tisíc metrů čtverečních jsou v době dokončení kompletně pronajaté.
Ideální poloha přímo u D1
Poloha areálu je velmi zajímavá pro maloobchod, který logistické zázemí využívá a do budoucna ho bude potřebovat v ještě větší míře. „Roky byly obchody zvyklé, že mají velký sklad a mají tak po ruce zboží, které je klidně měsíc nebo dva ve skladu a doplní se, až je potřeba. To je ale strašně nákladné. V poslední době proto zažíváme velkou změnu. Cítíme obrovský tlak na externí skladovací prostory a schopnost doplnit zboží přesně v době, kdy ho obchod potřebuje,“ vysvětlil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Podle něho si navíc v poslední době část zákazníků zvykla, že zboží si v obchodě objedná, a to jim přijede přímo domů. Necestuje tedy přes prodejnu, což šetří nejen náklady, ale také emise CO2.
Fakt, že areál nijak nezatěžuje přilehlou obec je také důvodem, proč výstavbu neprovázely spory. „Před lety jsme se jako obec rozhodli, že chceme do této lokality přilákat investora. To se povedlo, areál dnes stojí a obec z něj má celou řadu výhod. Získala plynofikaci i zajímavé finanční příspěvky například na dětskou skupinu nebo pro hasiče,“ řekl starosta přilehlého Ostředku Marek Škvor.
Většina areálu má pitnou vodu z dešťovky
„Zaměřili jsme se hlavně na hospodaření s vodou, která je nenahraditelná. Jako vůbec první v ČR proto přečišťujeme v nově vybudované úpravně za více než 20 milionů korun dešťovou vodu na pitnou. Konkurence s dešťovou vodou maximálně zalévá, ale my ji čistíme na kvalitu pitné vody a zásobujeme s ní tři čtvrtiny celého areálu. Ročně tak uspoříme 8700 metrů krychlových pitné vody. Zbytek areálu je zásobován vodou z vrtů přímo na pozemku. Z hlediska hospodaření s vodou je tak areál v podstatě ostrovním řešením,“ vysvětlila Fialková výhody unikátní úpravny dešťové vody.
Areál prochází environmentální certifikací BREEAM a pracuje i s celou řadou dalších šetrných opatření. Podstatná je především nízká energetická náročnost, kterou zajišťuje kvalitní izolace budov. Moderní vjezdy pro kamiony omezí tepelné ztráty v zimě a světlé a částečně zelené střechy zase minimalizují vznik tepelného ostrova v létě. Společnost usilovala také o možnost povolení solární elektrárny na střechách hal, ale stav sítě v okolí by nebyl schopen pojmout až 5 MW výkonu, které by ve špičce elektrárna vyráběla. Myslelo se i na biodiverzitu, množství různých broukovišť a čmelínů, zelené plochy jsou nově upraveny a vysazena byla stovka nových stromů.
Ještě vyšší standard na D5 u Plzně
Areál skupina vybudovala nákladem jedné miliardy korun a aktuálně staví další podobný na dálnici D5 u Přehýšova za tři miliardy. Na D5 vznikne celkem 130 tisíc metrů čtverečních ve třech halách. I tady se UDI Group zaměří na udržitelnost. Chce prosadit možnost solární elektrárny na střechách. Ta by mohla ve špičce vyrábět až 12 MW. Dešťovou vodu bude využívat jako tzv. šedou vodu. Opatření pro biodiverzitu zahrnou vybudování biokoridorů na místě zregulovaných potoků. Areál bude certifikován environmentálním standardem BREEAM, cílí na úroveň Excellent. Místo je vhodné jak pro logistiku, tak i pro výrobu. Může nabídnout své prostory firmám, které například dodávají díly německým automobilkám.
„Stavbu dvou ze tří hal jsme zahájili tzv. spekulativně, tedy aniž bychom měli podepsanou smlouvu s konkrétním nájemcem. Firmy jsou v současné ekonomické situaci opatrné. Zájem je však velký a tak věříme, že haly brzy pronajmeme. Naopak výstavbou dopředu jdeme vstříc požadavkům firem, které se chtějí do nové haly nastěhovat v co nejkratším čase po podepsání kontraktu,“ vysvětlila Fialková. První hala areálu Logistické centrum Přehýšov, která nabídne 50 tisíc m2 ploch, tak bude plně dokončena ještě letos. Další z hal má aktuálně dokončen skelet a skupina je připravena ve stavbě pokračovat okamžitě, podle požadavků konkrétního zákazníka.